top of page
  • MOOTAG

בואו לגלות את האימפקט שלכם

הכתבה פורסמה ב'דה מארקר', בתאריך ה-02.02.2020, מאת: מיכל אסף


כשאורית כהן (46) נשאלת כיצד אפשר להגדיר את סיפורה האישי במספר מילים, היא עונה ללא היסוס: "נחישות ופריצת גבולות העצמי לאורך כל הדרך". כך בדיוק היא מתארת את מסלול חייה מילדות ועד היום. אתגר ודחף שהניעו אותה, תשוקה לשינוי, ובעיקר האמונה שזה אפשרי.


"בכל צעד שעשיתי הייתה לי מעין תחושה שאני דוחפת קירות ותקרות בטון יצוק שנמצאות מעליי, וזה דרש כוחות-על שלפעמים היה נראה כמעט בלתי אפשרי", היא אומרת.


אורית כהן של 2020 היא בעלת MOOTAG - עסק שהקימה לפני 17 שנה, המתמחה באסטרטגיה, מיתוג והטמעה בפרינט ובדיגיטל.


להעלות את ערך המותג

גירושיה של כהן לפני כשש שנים מהווים לדבריה נקודת שבר וצמיחה גם יחד. אבל עוד הרבה לפני, בשנת 2003, לאחר שילדה את בנה הבכור, החליטה לעזוב את מקום עבודתה כמנהלת הפרסום של אחת מרשתות המזון הגדולות בארץ. אז הוציאה לאור שלושה ספרי ילדים שכתבה למגירה. "זו הייתה חוויה נפלאה, ובאופן טבעי בחרתי להמשיך לדרך עצמאית כאמא טרייה - לנהל את הזמן שלי בעצמי ולהתקדם בקצב שלי", היא מספרת. שש שנים אחרי היא מוצאת את עצמה לבד עם שלושה ילדים בעסק קטן שספג, יחד איתה, מהלומה קשה.

מה קרה אז?

"אחרי שנה וחצי של איחוי הפצעים קיבלתי החלטה: עסקים מצמיחים עם קהילה. ואז הקמתי את העסק החברתי שלי לצעירים במצבי סיכון. בלי גב כלכלי, עם הרבה נחישות ותשוקה לשנות, גייסתי כסף ואנשים, ויחד עם אנשים קרובים שיפצנו מקום ויצרנו מקום קסום שפעל במשך שלוש שנים וחצי. בשלב הזה הגיע רגע של חשיבה מחודשת – איך אני מצליחה להגדיל את מעגלי ההשפעה?".


אורית נכנסה לאתגר הבא והחלה לפתח מודל לאימפקט, שתפקידו להוביל תהליכי שינוי בארגונים - תאגידים וחברות מסחריות גדולות, רשויות מקומיות ומערכות חינוך. 


כחלק מהתהליך התמקדה בשיח ההולך וגובר על האימפקט. "ארגונים עסקיים וחברתיים עסוקים בנושא הזה, אבל נראה שהפתרונות הקיימים חלקיים, וארגונים לא מצליחים להבין את היתרונות המשמעותיים בכניסה למהלך שכזה", היא מסבירה. "מסיבה זו, המודל שפיתחתי, ZEEK-IT, נותן מענה הוליסטי ליצירת אימפקט רב ערוצי, מכין את הארגון לעולם המשתנה, כשנקודת המוצא היא המותג, נכסיו, המשאבים האנושיים והכלכליים שלו והשפעתם על העולם. ובמילים אחרות - נכסי המותג יעזרו לנו לשנות, והשינוי יעלה את ערך המותג".

כיצד הדבר נעשה בפועל?

"ההשפעה שיש לתאגידים על החיים שלנו - ויכולתם לחולל שינוי משמעותי, הן מכוח ההעסקה, כוח המותג-השיח, הלקוחות וכמובן המוצר מרמת הפיתוח, חומרי הגלם והשימוש בהם - מחייבים אותם לחשוב על שתי שורות רווח: כלכלית וחברתית. כדי לייצר שינוי משמעותי יש לעדכן את האסטרטגיה הניהולית של החברה, שתוביל לשינוי בתרבות הארגונית בארגון ולעולם בר-קיימא. המודל מתבסס על תוכנית אג'נדה 2030 של האו"ם ו-17 יעדיה ( SDG’s ) - שפה בינלאומית לפיתוח בר-קיימא, שככזו  מאפשרת ראייה גלובלית של אתגרי העולם. כשנכנסים לעומק אפשר לזהות שרוב האתגרים, הן ברמת הצורך והן ברמת ההשפעה, הם אתגרים מקומיים ברמת מדינה, עיר וארגון".

לייצר מעגלי השפעה

בין העבודה והאתגרים שהציבה לעצמה זוכרת אורית הרבה רגעים מרגשים ומכוננים. "רגע אחד שלא אשכח היה בימים שהקמתי את העסק החברתי. בשעת חצות, אחרי יום שיפוצים מתיש, יצאתי עם בני שהיה אז בן 12, ואז כשהוא אוחז בידי הוא אומר לי: 'אמא את השראה בשבילי'. רגע נוסף היה כשהשלמתי את כתיבת המודל שלי והבנתי שאספתי את כל הידע והכלים לדבר האמיתי שיכול לשנות. זה היה רגע מעורר ומלא תשוקה להמשך הדרך".


ומהי המשימה החשובה ביותר שלך?

"להצליח ולשכנע כמה שיותר ארגונים להיכנס לתהליך האימפקט שבניתי. אני מאמינה שכל מעגל השפעה שנפתח מייצר אדוות שיתממשקו למעגל אחר, וכך נצליח לייצר עולם טוב יותר לחיות בו".


איזו דמות מעוררת בך השראה?

"שמעון פרס. איש חזון וחלום שנלחם על דרכו. לאחרונה קראתי את ספרו 'אין מקום לחלומות קטנים', וככה בדיוק אני מרגישה. אני חושבת שאנשים 'משוגעים', כמו שאמר סטיב ג'ובס, שחושבים שישנו את העולם - הם אלו שאכן ישנו אותו. מה שבטוח שהתשוקה לשנות, רוח יזמית ונחישות משנים מצבים, אנשים ועולמות".


באיזו עצה היית מציידת נערה צעירה בתחילת דרכה?

"תהיי סקרנית. בעיניי סקרנות מסייעת לנו לרכוש כלים, מגלה עולמות חדשים שלא הכרנו, מקדמת ומכוונת אותנו. ועוד אחת קטנה, הכל אפשרי - עניין של זמן, מומנטום, משאבים וכוונה".


היכן את רואה את עצמך בעוד עשור?

"הייתי רוצה להיות אוטוריטה בעולמות האימפקט - לדעת שיצרתי שינויים משמעותיים ולהמשיך וליצור עולם שטוב יותר לחיות בו".


לקריאת הכתבה המלאה ב'דה מארקר':

22 צפיות0 תגובות
bottom of page