top of page
  • MOOTAG

הכישלון הגדול של מנהלי סלקום - והדרך שהיתה יכולה למנוע פיטורי מאות עובדים

עודכן: 10 באוג׳ 2021

פורסם ב-דה מארקר, מאת: סמי פרץ בתאריך ה-26.09.19


בתרבות הישראלית מקובל לשמור את פרסום ההודעות הרעות ל"אחרי החגים" או "אחרי הבחירות". בפוליטיקה בינתיים זה לא כל כך הולך, כי אחרי הבחירות יש עוד בחירות — וכך אנחנו מתנהלים בשנה האחרונה.

אבל עולם העסקים אינו עומד מלכת. הודעת חברת סלקום (840.6 +0.55%) , שבוע לפני ראש השנה, על החלטתה לפטר עד 1,000 עובדים ולקצץ את השקעותיה, חורגת מהכלל של שמירת בשורות רעות ל"אחרי החגים". ואם זה קורה זה אומר אחד משניים: המצב חמור מאוד ואינו מאפשר היצמדות לכללי הטקס; או שסלקום משתמשת בעובדיה החוששים מפיטורים ערב החג כדי ללחוץ על מאן דהוא כדי שענייניה יקודמו.


מאן דהוא במקרה הזה הם משרד התקשורת ורשות התחרות, והציפייה של סלקום היא להקלות רגולטוריות כלשהן, וגם שסוגיית מיזוג חברות הסלולר תעלה על השולחן ותיתפש כפתרון לבעיות העסקיות שלה ושל הענף. כל שלוש חברות הסלולר הגדולות — פלאפון, פרטנר וסלקום — מקטרות כבר כמה שנים על התחרות הקשה בענף, על המחירים הנמוכים מדי, על חוסר יכולתן להרוויח כסף ולהשקיע בפיתוח החברות, והשורה התחתונה שלהן היא ש"כך זה לא יכול להימשך".


סלקום נמצאת במצב הגרוע מבין השלוש, כי היא מתמודדת עם חוב גדול, מצבת העובדים הכי גדולה, הכנסות נמוכות יחסית והפסד בשורה התחתונה. הודעתה יצרה את הרעש המתבקש וגרמה להסתדרות ולוועד עובדי החברה לאיים בשביתה וסכסוך עבודה. האיום עבד בינתיים והוחלט להיכנס למשא ומתן לאחר החגים.

בתחילת השבוע הודיעה החברה על כוונתה לבצע תוכנית הבראה מקיפה שתכלול קיצוץ של 150 מיליון שקל בהוצאות התפעוליות (בעיקר שכר), קיצוץ בהשקעות וארגון של החוב שלה. כשהרפורמה בסלולר שהוביל שר התקשורת דאז משה כחלון, החלה ב–2011, לא היו ועדי עובדים בשוק הסלולר.

לא היתה סיבה. החברות הרוויחו סכומי עתק, שילמו משכורות מופרכות והעסיקו כמויות עובדים מטורפות — כ–19.2 אלף לעומת כ–8,600 כיום. מאז עבר הענף הרבה טלטלות עקב כניסת מתחרים חדשים כמו גולן טלקום, HOT מובייל, רמי לוי ואקספון, שגררו את השוק להורדות מחירים חדות. כעת הן טוענות שאי אפשר להמשיך ככה, שמישהו צריך להתעשת ולסדר את הענף מחדש, ושהרגולטור חייב להתערב. זו טענה מעניינת שראויה לבחינה.


לקריאת הכתבה המלאה ב"דה מארקר": https://www.themarker.com/advertising/1.7912396

5 צפיות0 תגובות
bottom of page