top of page
  • MOOTAG

באוויר, בים, ביבשה ובצלחת: הפלסטיק נמצא במקומות שלא חשבנו עליהם

עודכן: 10 באוג׳ 2021

פורסם בגלובס, מאת: שני אשכנזי, בתאריך: 21.08.19

צוות חוקרים של המכון הגיאולוגי האמריקאי, שהגיע לבצע בדיקה שגרתית בהרי הרוקי, לא ציפה שניתוח דגימות מי הגשמים לצורך זיהוי זיהום חנקן, יעלה ממצא כל כך מפתיע: רכיבי מיקרופלסטיק זוהו ביותר מ-90% מהדגימות של מי הגשם שנאספו בשמונה אתרים שונים.

"יורד עלינו גשם מפלסטיק", הם כתבו בדוח מיוחד. אותם תוצרי גשמי מיקרופלסטיק נמצאו בהרי הרוקי, בגובה של 3,150 מטר מעל פני הים. בשבוע שעבר נמצאו כמויות אדירות בהרי האלפים - בריכוז של עד 24 אלף חלקיקים לליטר, והשבוע התגלה מיקרופלסטיק בריכוז גבוה גם בלב האוקיאנוס האטלנטי.

זיהום בחופים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

השנה התגלו שאריות פלסטיק במקום העמוק ביותר באוקיינוס, אליו הגיעו בני אדם רק שלוש פעמים. צוללן שירד לעומק 3,300 מטר מתחת לפני הים, גילה שאריות פסולת אנושית. מיקרופלסטיק אותר השנה גם בקרקעות חקלאיות בפרברי שנחאי, באיי הגלפגוס ובנהרות צ'כיה. הגילויים המדאיגים הללו מעלים שאלות לגבי החומר, מעשה ידי אדם, שהופך במהרה לפסולת ונמצא כעת בכל מקום בעולם. סיבי מיקרופלסטיק הפכו לחלק בלתי טבעי מהטבע, והם נמצאים בכל מקום שאליו נישאות העיניים. שפסולת הפלסטיק מחלחלת למים, לנהרות, ולאדמה. היא נמצאת באוויר, ועכשיו גם במי הגשמים והשלגים ברחבי העולם.

כ-335 מיליון טון פלסטיק מיוצרים בעולם מדי שנה. השימוש העיקרי בו הוא לצורך ייצור אריזות, אך הוא נמצא בכמויות גדולות גם בתעשיות הבנייה, הרכב, בפרטי הלבוש שלנו - כ-60% מהבגדים עשויים מפוליאסטר - ואף בתמרוקים.

פלסטיק סינטטי הוא חומר עמיד וחזק שאיננו מתכלה. בניגוד לירקות וחומרים אורגניים אותם אנו זורקים, לאחר השלכתו לפח הוא מתפרק אט אט לחלקיקים קטנטנים שנקראים מיקרופלסטיק ומתחיל להתפשט במערכות האקולוגיות השונות.

קרדיט לגלובס:


7 צפיות0 תגובות
bottom of page